Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży

Terapia pedagogiczna jest formą pomocy skierowanej do dzieci i młodzieży mających trudności w uczeniu się, funkcjonowaniu szkolnym/przedszkolnym, a także wymagającymi wsparcia w zakresie różnych zaburzeń rozwojowych (spektrum autyzmu, ADHD, zespół Downa, inne). Celem terapii jest wzmacnianie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka, a także poprawa różnego rodzaju umiejętności. Pierwsza konsultacja odbywa się tylko z rodzicem, celem konsultacji jest określenie trudności, wyznaczenie celów pracy, a także ich częstotliwości. Jeśli jest posiadana, warto zabrać ze sobą dokumentację z dotychczasowych badań dziecka, a także ewentualne orzeczenia i opinie.

Trudności, z którymi pracujemy w terapii pedagogicznej:

  • specyficzne trudności w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia;

  • praca ogólnorozwojowa u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, stanami ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnościami złożonymi, dostosowana do potrzeb;

  • indywidualne treningi umiejętności społecznych oparte o terapię behawioralną, uważności dla dzieci w spektrum autyzmu, ADHD;
  • indywidualne treningi umiejętności społecznych dla dzieci przygotowujących się do zajęć grupowych, a także z potrzebami rozwoju kompetencji społecznych;
  • treningi ortograficzne;

  • wspomaganie w nauce czytania, pisania, liczenia, szczególnie dla dzieci przedszkolnych przygotowujących się do rozpoczęcia nauki w szkołach podstawowych, a także wsparcie dzieci, u których występują trudności w tych umiejętnościach;

  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;

  • terapia ręki i umiejętności manualnych;
  • nauka języka polskiego dzieci, dla których jest to język obcy;

  • usprawnianie słuchu fonematycznego, ćwiczenie funkcji językowo-słuchowych