Konsultacje psychologiczne dla dzieci (3 – 13 l.) oraz rodziców

Trudności, z którymi pracujemy:

  • zaburzenia lękowe (fobie specyficzne, napady paniki, lęk separacyjny, lęk ogólny, mutyzm wybiórczy),
  • moczenie nocne, jako objaw o podłożu psychologicznym, trudności z zasypianiem i spaniem,
  • agresja, autoagresja (samouszkodzenia), nadpobudliwość,
  • niskie poczucie własnej wartości, pewności siebie, trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji społecznych (w przedszkolu, szkole, innych grupach),
  • trudne sytuacje w życiu dziecka, tj. rozwód rodziców, wypadek samochodowy, śmierć bliskiej osoby,
  • zaburzenia rozwojowe (spektrum autyzmu, zespół Downa, inne),
  • uzależnienia (od komputera, telefonu, Internetu, gier komputerowych),
  • natrętne myśli,  powtarzające się czynności, których powtarzanie jest martwiące dla rodzica lub/i dziecka.

Nie tylko trudności, czyli praca rozwojowa z dziećmi:

Towarzyszymy także starszym dzieciom nad rozwojem motywacji wewnętrznej, lepszą organizacją własnej pracy, odkrywaniem pasji i zainteresowań, wzmacnianiem kompetencji społecznych, wyborem ścieżki edukacyjnej, lepszym rozumieniu swoich emocji i zachowań. Praca rozwojowa z psychologiem może pomóc w osiąganiu postawionych celów, pokonaniu stresu przed wystąpieniami publicznymi, tworzeniem przekonań wydobywających potencjał dziecka. W CP Sigmie psychologowie pracujący z dziećmi i rodzicami specjalizują się w psychologii dziecięcej.

Pierwsze spotkanie – konsultacja dla rodziców

Praca psychologiczna z dziećmi (do 13 roku życia), zawsze rozpoczyna konsultacja dla rodzica/rodziców. Odbywa się ona bez dziecka. Trwa zazwyczaj 50 min, w trakcie których rodzic przedstawia psychologowi trudności, które go niepokoją w zachowaniu dziecka. To także czas na przeprowadzenie wywiadu diagnostycznego, podczas, którego psycholog zadaje pytania dotyczące funkcjonowania dziecka w domu, przedszkolu, szkole, jego rozwoju, sytuacji rodzinnej i innych tematów w zależności od zgłaszanych trudności.

Bardzo często rodzice, którzy zgłaszają się ze swoim dzieckiem do gabinetu mają za sobą już jakieś próby poradzenia sobie z występującymi trudnościami, dlatego to również czas na rozmowę o tym, co działa, a co nie działa. Pod koniec spotkania psycholog daje informacje zwrotne, podsumowuje, a także na podstawie informacji podanych w trakcie spotkania proponuje możliwe dalsze działania. Pierwsze spotkanie jest bardzo ważne, bo na zachowania dzieci wpływają różne czynniki. Poznanie ich, ułatwia właściwą diagnozę trudności. Dziecko jest także nieodłącznym elementem systemu rodzinnego, dlatego tak ważna jest współpraca rodzica z psychologiem, również w dalszych etapach pracy.

Kolejne kroki – spotkania z dzieckiem, współpraca z rodzicem

Po zakończonym spotkaniu i wspólnej decyzji o rozpoczęciu konsultacji z dzieckiem w gabinecie, psycholog rozpoczyna przygotowania do wizyt z dzieckiem, planuje metody, przygotowuje materiały.

Ilość spotkań jest zależna od zgłaszanych trudności dziecka, współpracy rodzica, celu pracy. Rodzice decydują się najczęściej na spotkania co tydzień lub co dwa tygodnie, jednak częstotliwość spotkań jest zawsze ustalana indywidualnie.

Treningi rodzicielskie oraz grupowe zajęcia dla dzieci

W ramach Akademii Tutusa organizujemy Treningi Umiejętności Społecznych (TUS), Treningi Zastępowania Agresji (TZA), Treningi Śmiałości z Arteterapią, TUSy specjalistyczne – dla dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i inne. Zajęcia w zależności od ich rodzaju nastawione są na rozwój umiejętności interpersonalnych u dzieci, poprawę asertywności, pewności siebie, nawiązywanie i utrzymywanie relacji rówieśniczych, a także wzmacnianie kreatywności

Trening rodzicielski – ABC Dobrego Rodzica to zajęcia warsztatowe dla rodziców pragnących rozwijać swoje kompetencji wychowawcze. Zajęcia prowadzone są przez psychologa dziecięcego, psychoterapeutę. Odbywają się raz w miesiącu, a ich cykl składa się z 5 spotkań. 
W trakcie warsztatów poruszane są takie tematy jak m.in.:
  • Budowanie relacji rodzic – dziecko;
  • Rozwój dziecka w zakresie etapów dorastania i wyzwań stojących na każdym z etapów;
  • Wspieranie procesu tworzenia relacji między dziećmi i rodzicami;
  • Wsparcie w budowaniu pewności siebie i odkrywaniu talentów u dzieci;
  • Inspiracje do rozwoju dzieci.
Trening rodzicielski (specjalistyczny) dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu to zajęcia warsztatowe dla rodziców pragnących rozwijać swoje kompetencje wychowawcze z uwzględnieniem specyfiki rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu. Warsztaty pozwalają na lepsze rozumienie swojego dziecka, wzmacnianie relacji opartej na szacunku, a także obszarów do rozwoju u dziecka. Zajęcia mają charakter grupowy, dodatkowo dzięki wspólnym doświadczeniom rodziców atutem jest wsparcie ze strony innych rodziców i wymiana doświadczeń. Zajęcia odbywają się raz w miesiącu, trwają 120 min, a ich cykl składa się z 5 spotkań.
W trakcie warsztatów poruszane są takie tematy jak m.in.:
  • czym jest spektrum autyzmu? Objawy na poszczególnych etapach rozwoju;
  • wspieranie rozwoju emocjonalnego, umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci w spektrum;
  • wspieranie zarządzania trudnymi zachowaniami dzieci;
  • radzenie sobie z trudnościami, a także poszukiwanie mocnych stron u swojego dziecka.