Kursy i szkolenia dla specjalistów

Szkolny Trener Empatii – to specjalistyczne szkolenie przygotowujące nauczycieli, wychowawców, pedagogów i innych pracowników oświaty do pełnienia roli Szkolnych Trenerów Empatii. Kurs łączy wiedzę psychologiczną z praktycznymi narzędziami, dzięki którym uczestnicy uczą się, jak rozwijać u dzieci kompetencje emocjonalne i społeczne, wspierać je w rozumieniu własnych uczuć oraz w budowaniu zdrowych relacji.

W trakcie 12 godzin (2 dni) warsztatowej pracy uczestnicy zdobywają umiejętności rozpoznawania emocji, rozwijania empatii i wrażliwości społecznej, a także prowadzenia działań profilaktycznych w obszarze konfliktów i relacji rówieśniczych. Kurs wyposaża w gotowe scenariusze zajęć i ćwiczeń, ale też pokazuje, jak tworzyć własne narzędzia dostosowane do potrzeb klasy.

Ukończenie kursu daje możliwość uzyskania certyfikatu Szkolnego Trenera Empatii, a przede wszystkim realne kompetencje, które pomagają wprowadzać do szkoły kulturę współpracy, empatii, zrozumienia i wzajemnego szacunku.

Ramowy program KURSU (może ulec niewielkim zmianom):

DZIEŃ 1 (sobota 9:00 – 17:00)

Moduł 1. Wprowadzenie do roli Szkolnego Trenera Empatii

  • Powitanie, integracja, ustalenie zasad pracy.

  • Rola empatii w edukacji – dlaczego jest fundamentem rozwoju dzieci

  • Kim jest Szkolny Trener Empatii i jakie ma zadania.

Moduł 2. Emocje – język, który łączy 

  • Podstawowe emocje i ich funkcje

  • Jak dzieci rozpoznają, przeżywają i wyrażają emocje

  • Ćwiczenia, narzędzia do pracy z emocjami w klasie, prace grupowe


Przerwa kawowa (20 min)*


Moduł 3. Rozwój empatii u dzieci

  • Etapy rozwoju empatii w młodszym wieku szkolnym

  • Różnica między empatią emocjonalną, poznawczą i działaniową

  • Ćwiczenia grupowe, scenariusze krótkich gier i zabaw rozwijających empatię.


Przerwa obiadowa (40 min)*


Moduł 4. Konflikt jako okazja do nauki

  • Psychologiczne mechanizmy konfliktów w grupie dzieci.

  • Strategie reagowania: od gaszenia sporów po uczenie współpracy.

  • Narzędzia mediacji rówieśniczej i komunikacji bez przemocy (NVC).

Moduł 5. Refleksja i podsumowanie dnia

  • Ćwiczenia grupowe, dyskusja grupowa, panel pytań i odpowiedzi


DZIEŃ 2 (niedziela  9:00 – 13:00)

Moduł 6. Budowanie klimatu klasy opartego na współpracy i szacunku 

  • Co sprzyja, a co osłabia poczucie bezpieczeństwa w klasie.

  • Jak wprowadzać codzienne rytuały empatii i uważności.

  • Ćwiczenia wspierające integrację i współdziałanie.


Przerwa kawowa (20 min)


Moduł 7. Narzędzia i scenariusze pracy trenera empatii 

  • Prezentacja gotowych materiałów i ćwiczeń (gry, scenariusze).

  • Tworzenie własnych mini-scenariuszy dostosowanych do klasy.

  • Wymiana doświadczeń i inspiracji między uczestnikami.

Moduł 8. Podsumowanie i certyfikacja

  • Omówienie planu wdrożenia empatii w codziennej praktyce

  • Panel pytań i odpowiedzi
  • Test wiedzy
  • Wręczenie certyfikatów Szkolnego Trenera Empatii

 

*w przerwie kawowej dostępne dla uczestników: kawa, herbata, ciasto, owoce, w przerwie obiadowej dostępna dla uczestników zupa krem, pozostałe jedzenie zgodnie z potrzebami uczestnika, nie jest zapewniane przez organizatora 

Celem programu jest przygotowanie wychowawców, nauczycieli, pedagogów, innych pracowników oświaty do pełnienia roli Szkolnych Trenerów Empatii – osób, które wprowadzają dzieci w świat emocji, uczą ich rozumienia siebie i innych, wspierają w budowaniu zdrowych relacji i tworzą kulturę wzajemnego szacunku w klasie oraz całej społeczności szkolnej.

Podczas szkolenia uczestnicy nabywają umiejętności w zakresie rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych uczniów na poziomie szkoły podstawowej, wykorzystywania i tworzenia narzędzi do pracy z emocjami i konfliktami, a także uczą się, czym jest empatia, w jaki sposób rozwija się u dzieci, jak budować klimat klasy oparty na współpracy, zrozumieniu, wrażliwości i emaptii. Kurs prowadzony jest przez psychologów z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz grupami.

Kto może zostać Szkolnym Trenerem Empatii?

  • nauczyciele i wychowawcy klas I–VIII,

  • pedagodzy i psychologowie szkolni,

  • nauczyciele pracujący w świetlicach szkolnych i innych,
  • osoby pracujące w edukacji, które chcą rozwijać swoje kompetencje w obszarze pracy z emocjami i empatią u dzieci.

Kurs trwa 12 h i jest rozłożony na 2 dni (sobota + niedziela). Najczęściej prowadzimy kurs w wersji stacjonarnej w Wieluniu, Łodzi i Częstochowie*

Aktualne terminy kursów, cennik oraz zapisy dostępne są przez formularz kontaktowy:

https://forms.gle/nZ5vdvKoSpjofEEo7

W przypadku dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu e-mail: cpsigmawielun@gmail.com w tytule prosimy wpisać: KURS STE lub telefonicznie 782 575 085

*kurs w danym mieście uruchamia się po zebraniu minimum 5 osób.